Bildungsverantwortliche können ChatGPT nicht ausweichen. Also braucht es Leitlinien für die Nutzung. Ein Vorschlag von Expert:innen der Wharton Business School fokussiert das Wann und Wie, die Limitationen und die Notwendigkeit eigener Leistung.
In einem Beitrag für Harvard Business Publishing Education machen Ethan und Lilach Mollick von der Wharton Business School einen Vorschlag zu Leitlinien für den Umgang mit ChatGPT im (Hochschul-)Unterricht. Dass es solche Leitlinien braucht, ist vermutlich unstrittig:
“AI is here to stay and will only become more prevalent in our classrooms over time.”
Mollick & Mollick (2023): Why all our classes suddenly became AI classes. HBSP-Education
(…)
“Having a clear policy around AI use is step one in creating a classroom environment in which AI can be embraced responsibly and honestly.”
Aus Ihrer Sicht braucht es folgende Elemente in einer solchen Leitlinie:
- Wann & wie darf KI genutzt werden und wann nicht?
- Wie muss die Nutzung von KI dokumentiert werden?
- Hinweise auf Limitationen & Einschränkungen von KI-Systemen (z.B. Halluzinationen)
- Die Nutzung von KI als Werkzeug ist kein Ersatz für eigene Leistung
Mollick und Mollick teilen im Beitrag ihre eigene Version einer solchen Leitlinie bzw. Vereinbarung, die sie in der Hochschullehre einsetzen. Und sie ermuntern dazu, diese Leitlinie zu übernehmen bzw. an den eigenen Kontext anzupassen:
“I expect you to use AI (e.g., ChatGPT and image generation tools) in this class. In fact, some assignments will require it. Learning to use AI is an emerging skill and I provide tutorials on how to use them. I am happy to meet and help you with these tools during office hours or after class. Be aware of the limits of ChatGPT, such as the following:
Mollick & Mollick (2023): Why all our classes suddenly became AI classes. HBSP-Education
- If you provide minimum-effort prompts, you will get low-quality results. You will need to refine your prompts in order to get good outcomes. This will take work.
- Don’t trust anything it says. If it gives you a number or fact, assume it is wrong unless you either know the answer or can check with another source. You will be responsible for any errors or omissions provided by the tool. It works best for topics you understand.
- AI is a tool, but one that you need to acknowledge using. Please include a paragraph at the end of any assignment that uses AI explaining what you used the AI for and what prompts you used to get the results. Failure to do so is in violation of academic honesty policies.
- Be thoughtful about when this tool is useful. Don’t use it if it isn’t appropriate for the case or circumstance.”
Ergänzend zu dieser Leitlinie bieten sie den Studierenden Hinweise und Anleitungen dazu, wofür und wie ChatGPT und ähnliche Werkzeuge in einer guten Weise genutzt werden können:
- Sammeln von Ideen
- Erstellen von Text
- Erzeugen von Bildern
- Erzeugen von Videos
- Erzeugen von Computer-Code
Dabei verweisen Sie insbesondere auf die Bedeutung eines guten Prompt-Designs.
Mollick und Mollick schliessen Ihren Beitrag wie folgt:
The best path forward is experimentation. Some experiments will work; others won’t. It’s also important to remember that while the sudden advent of generative AI may be disruptive to educators, it is even more disruptive to the futures of the students we teach. We need to give them the skills to thrive in a world transformed by AI.
Mollick & Mollick (2023): Why all our classes suddenly became AI classes. HBSP-Education
Mollick, E., & Mollick, L. (2023, March 9). Why All Our Classes Suddenly Became AI Classes: Strategies for Teaching and Learning in a ChatGPT World. Harvard Business Publishing – Education.
Beitragsbild von Levart_Photographer: https://unsplash.com/de/fotos/drwpcjkvxuU
[…] we teach. We need to give them the skills to thrive in a world transformed by AI.“ (via Christop Meier) Ethan Mollick und Lilach Mollick, Harvard Business Publishing, 9. Februar […]